19 Nisan 2009

Yâdımın Kapitalizmden Nasibini Almamış Körpe Kuytularından Bir Seda

Zamanın büyükleri de gençleri de çocukları da meşhur ya da değil her köşe başını mesken tutmuş fastfood mekânlardan nasibini almakta. Ben de dâhil. Pizza, hamburger, döner, köfte, çay, kahve, ne olursa... Ev yemekleri yapan ve bunu standardize edebilen yeni bir post-modern kapitalize tüketim zinciri kurulana kadar bu böyle gidecek sanırım. Ha kurulmalı mı tartışılır... "Evde zaten ev yemeği yiyip, ev kahvesi içmiyor muyuz?" zihniyetini güttüğüm için ben pek şikâyetçi değilim durumdan.

Havaların ısınmasından mı yoksa duruma takıp şöyle bir 80'lere 90'lara bakıverişimden mi bilinmez çocukluğuma dönüverdim ve ne çok zamandır unuttuğum bir lezzeti hatırladım. Oysa Küçük Emrah misali, ben çocukluğumda benim hiç fastfoodum olmadı sanırdım. Meğer varmış! Üniversiteye kadar büfelerden aldığı sandviç dışında fastfood tüketmemiş biri olarak, üniversiteden sonra bu tüketim tarzına alışmakta güçlük çekmediğim aşikâr...
Ebeveynlerin nerede olduğumuzu merak bile etmediği güvenlilikteki küçük kasabamızın sıcak İzmir yazlarında bir dünya çocuk, sıcaktan kaldırım betonlarının alev alev yandığı sokaklarda geçirirdik zamanı. O en katlanılmaz öğle sonrası sıcaklarında bile sokaklarda sürttüğümü hatırlıyorum. Sonra da çocuksu gevezelikler ve eğlenceler peşinde koşuştururken birden acıkıvermemizi... Herkes 5 - 10 dakikalığına evlere dağılır ve ellerinde fast-food'uyla geri dönerdi! Ekmek arasına yahut dilimlenmiş ekmeğe sürülen taze yaz salçası ve bir parçacık pırasa ile geçiştirirdik açlığımızı! Herkesin evinde yapılırdı salça ve yazın pırasa bulunmayan ev olmazdı. Evde kimse yoksa bile kendimiz iki dakikada hazırlayıverirdik. Ne çabuk! Ne ucuz! Ne leziz!
Akşam olup evlere dağılana kadar bizi tok tutan yegâne kombinasyondu bu. Alternatifi de peynir & ekmekti bunun. Taze ev yapımı salçanın o mis gibi kokusu ekmek bayat da olsa taze de olsa ekmeği lezzetlendirirdi. Pırasayla beraber tadına doyum olmazdı. Şimdilerde kaç çocuk bir kerecik olsun bir yaz günü böyle bir atıştırmalık tüketiyordur merak ediyorum. Köyler kasabalar az çok hâlâ bu konuda faaldir tahminimce... Ama büyükşehirdekiler konusunda o kadar emin değilim. Yeni nesil şöyle büyüyor, şimdiki çocuklar böyle yetişiyor kıyası yapmaktan çok, bir an durup düşünüverince yıllardır bu kombinasyonu tatmadığımı hatırladım. O kokuyu ve lezzeti ne kadar özlediğimi... Şimdiden niyet ettim. Bu yaz bol salçalı geçecek!

Hiç yorum yok: